Kallima News

31 dec
2019

Rok 2019

Okrem toho, že sa nám podarilo dostať sa na mnoho pre nás nových miest, asi najdôležitejšou zmenou bolo naše prezutie sa. Na vysvetlenie, Vierka absolvovala všetky tohtoročné túry a prechádzky v barefoot topánkach, ja zas všetky počínajúc 21. januárom. V mojom prípade to bolo viac než 1 100 km po tráve, skalách, tvrdom či mäkkom podklade, po klzkých kameňoch, močarinách, v snehu aj ľade s mačkami i bez nich. Vyzerá to tak, že sa už do iného neprezujeme. Hanwagy, Trezety, Salomony a im podobné dostali košom. Možno v budúcnosti k tomu napíšeme aj niečo viac.

27. 12. 2019 - Malofatranský Kľak v hmle

Rozlúčka s rokom na malofatranskom Kľaku. Na rozdiel od dvoch predchádzajúcich výstupov, tentokrát to bolo v totálnej hmle. Hoci sme videli sotva zopár metrov pred seba, malo to svoje čaro.

20. 12. 2019 - Stránske - kostol svätej Heleny

Krátka popoludňajšia prechádzka z Poluvsia cez Stránske do Rajeckých Teplíc. V tejto malej dedinke v Žilinskej kotline sa nachádza zrúcanina gotického kostola svätej Heleny - národnej kultúrnej pamiatky, postaveného na prelome 13. a 14. storočia.

19. 12. 2019 - Nad Višňovým

18. 12. 2019 - Prechádzka nad Poluvsím

16. 12. 2019 - Dubňovica

Prechádzka na Dubňovicu je takmer 10 km dlhá, nenáročná prechádzka.

11. 12. 2019 - Hrad Lietava - Strážna

Takmer 13 km dlhá túlačka z Lietavskej Svinnej cez hrad Lietava a Strážnu do Bytčice.

10. 12. 2019 - Večer nad Žilinou

6. 12. 2019 - Cez Lesopark nad Višňové

4. 12. 2019 - Lesopark - Solinky

3. 12. 2019 - Za sýkorkami do Lesoparku a kúsok ďalej

Pri Lesoparku už majú operence rozvešaných kopec dobrôt a tiež im nesiem niečo pod "zub", dúfajúc, že sa mi podarí nejaký zaujímavý záber.

30. 11. 2019 - Nad Rosinou - Dubňovica

Posledná novembrová prechádzka po Žilinskej kotline, tentokrát opäť na Dubňovicu.

25. 11. 2019 - Na Straník z Gbelian

Už dávnejšie som mal v pláne vydať sa na Straník z druhej strany, z Gbelian cez sedlo Žiarce. Je to pekná túra, i keď časť trasy vedie po asfaltke.

23. 11. 2019 - K zvonici nad Lutišami

Keď sme sa na jar túlali po Kysuckej vrchovine, boli sme od drevenej zvonice nad Lutišami naozaj len na skok. O jej existencii sme však dozvedeli až teraz. Z Lysice k nej, po žltej turistickej značke a naspäť po červenej, cez Zlieň, popod Maguru a sedlo Jalovec je to asi 13 km dlhý výlet s mnohými peknými výhľadmi.

20. 11. 2019 - Z Trnového do Žiliny

V lete nám tento plán prekazila búrka a skončili sme vo Višňovom. Dnes bol deň na reparát a takmer 14 km dlhá prechádzka po Žilinskej kotline sa podarila.

19. 11. 2019 - Straník

Zopakovali sme si už klasický výlet po hrebeni Dubňa na Straník. Ako obvykle, si pekné počasie užívali najmä paraglajdisti.

11. 11. 2019 - Takmer nad Višňovým

Prechádzky po Žilinskej kotline sú pekné najmä podvečer, keď je už hrebeň Malej Fatry osvietený zapadajúcim slnkom. Dnes som sa vybral nad Višňové.

31. 10. 2019 - Z Bytčice do Žiliny

Krátka podvečerná prechádzka po Žilinskej kotline.

27. 10. 2019 - V zámockom parku Topoľčianky

Pred nami je pravdepodobne posledný deň tohtoročného babieho leta a využívame ho na tradičnú, dušičkovú, návštevu Topoľčianok. Ako obvykle je v našom pláne aj prechádzku po zámockom parku.

26. 10. 2019 - Z Poluvsia do Žiliny

Jedna z ďalších prechádzok po Žilinskej kotline. Tentokrát z Poluvsia popri Kaplnke Poluvsie a Kaplnke sv. Anny do Žiliny.

20. 10. 2019 - K rozhľadni Tábor

Prechádzka po Javorníkoch z Ochodnice cez rozhľadňu Tábor do Kysuckého Nového Mesta.

18. 10. 2019 - Hričovský hrad

Opäť sme si zopakovali už takú klasickú prechádzku z Hričovského Podhradia cez Hričovský hrad a roháčske vyhliadky do Podhoria.

17. 10. 2019 - Ku kostolíku v Lietave

V pláne som mal niečo úplne iné, ale výluka na železničnej trati do Rajca a meškajúci autobus na prestup ma opäť zaviedli do Lietavy. Tentokrát ku kostolu Povýšenia sv. Kríža z roku 1400.

15. 10. 2019 - Z Porúbky do Žiliny

Podvečerná prechádzka po slnkom zaliatych lúkach z Porúbky cez Dubňovicu do Žiliny.

14. 10. 2019 - Tiesňavy - Sokolie

Na rozdiel od soboty, dnešný krátky výlet v Malej Fatre bol balzam pre dušu. Nádherné počasie, do zlatista farbiaca sa jesenná príroda, žiadne zástupy turistov, len dvojica mladých ľudí s ktorými sme strávili pár spoločných chvíľ na vyhliadkach Tiesňav a Sokolia, prispeli k príjemne strávenému dňu v horách.

12. 10. 2019 - Klasický súľovský okruh

Frekventovaným turistickým miestam sa snažíme počas víkendov vyhýbať. Dnes sme urobili výnimku a absolvovali sme s rodinou, v zástupe turistov, klasický súľovský okruh. Z parkoviska v Súľove, cez Gotickú bránu k hradu, na ktorý sme sa ani nesnažili vystúpiť pre množstvo ľudí a psov, ďalej popod Bradu a Roháčske vyhliadky, až na vrchol kalvárie v Roháčskom sedle. Až pri návrate späť, po modrej turistickej značke sa to trochu preriedilo. Krásne slnečné počasie a do pestrých farieb jesene, haliace sa Súľovské skaly, plným priehrštím rozdávali krásu každému rovnakým dielom. Nikto z tých niekoľko stovák turistov nezostal ochudobnený. Stačilo len vnímať a kochať sa tou nádherou.

4. 10. 2019 - Strážna

Na Strážnu (686 m n. m.) nad Babkovom nevedie žiadna turistická značka, stačí ale vystúpiť na hrebeň a miestny chodníček nás už dovedie až na najvyšší bod, odkiaľ sú nádherné výhľady k Lietavskému hradu a na Malú Fatru. My sme sa sem vybrali z Podhoria a po návrate na modrý turistický chodník sa po ňom vraciame popod hrad nad Lietavskú Lúčku a ďalej po lúkach do Bytčice.

1. 10. 2019 - Cez Skalky na hrad Lietava

Túra k hradu Lietava z Poluvsia cez hrebeň Skaliek a Lietavskú Svinnú. Z hradu pokračujeme cez Lietavu do Bytčice.

29. 9. 2019 - Nad Lietavou

Nedeľná prechádzka z Bytčice popod Osičnú nad Lietavu a späť.

27. 9. 2019 - Súľovský hrad - Šarkania diera

Z Lietavskej Závadky cez najkrajšie vyhliadky v Súľovských skalách, popod Bradu k Súľovskému hradu. Návrat po novom chodníku popri Obrovskej bráne, s odbočkou k Šarkanej diere a sedlo pod Roháčom, späť do Lietavskej Závadky.

24. 9. 2019 - Kečka - Žibrid - Dubová

Vítanie jesene v Súľovských vrchoch. Krásna, náročnejšia túra s prevýšením viac než 1000 m a dĺžkou 17 km, z Lietavskej Závadky po hrebeni Kečky, cez Žibrid a Dubovú do Rajca.

22. 9. 2019 - Cez budzogáne k Babiciam

Rozlúčka s letom v Súľovských vrchoch: Rajecké Teplice - Malý Budzogáň - Stratený Budzogáň - Babice - Rajecké Teplice.

15. 9. 2019 - Nad Rosinou - Dubňovica

Nedeľná prechádzka popri rozostavanej diaľnici nad Rosinu ku kóte Dubňovica (515 m n. m.).

13. 9. 2019 - PR Medzi Bormi, Zuberec

Rašeliniská v PR Medzi Bormi nad Zubercom sú známe výskytom vzácnej flóry, ale teraz v septembri tu už nebolo veľmi čo obdivovať. Len husté porasty tráv a kriačin, ale aj množstvo vzácnych rojovníkov močiarnych.

12. 9. 2019 - Oblazy

Výlet Z Veľkého Borového k Oblazom a vyhliadke Malý Roháč v Kvačianskej doline.

11. 9. 2019 - Roháčske plesá

xxx

10. 9. 2019 - Múzeum oravskej dediny - Prieková

Po včerajšom výdatnom, takmer celodennom, lejaku volíme istotu - návštevu múzea oravskej dediny a poobede sa opäť vraciame nad Zuberec. Sám ešte pokračujem až do sedla Prieková (1167 m n. m.) v Skorušínskych vrchoch.

8. 9. 2019 - Juráňova dolina

Apartmán Betka je od včera našim zázemím pre týždenný rodinný pobyt v Zuberci. Nie sú pred nami náročné túry po hrebeňoch Západných Tatier, pretože naše aktivity prispôsobujeme najmladšiemu členovi našej skupiny. Na zadku ale sedieť nebudeme a tak hneď zrána beriem šiesteho člena našej výpravy - Lisu, na takmer 6 km prechádzku nad Zuberec. Po návrate odchádzame do Oravíc s cieľom prejsť Juráňovu dolinu.

5. 9. 2019 - Straník - Dubeň

Po včerajšom výstupe cez Plešel do sedla Javorina nad chatou pod Suchým, dnes absolvujeme relaxačnú vychádzku zo Zástrania cez Straník a rozhľadňu Dubeň do Budatína.

4. 9. 2019 - Chata pod Suchým - Javorina

Opäť šliapeme strmákom cez Plešel k chate pod Suchým a pokračujeme až do sedla Javorina 1140 m n. m. Naspäť do Strečna sa vraciame po zelenej turistickej značke, cez sedlo Brestov, Jedľovinu a chatovú oblasť nad Varínom. Tu nás papier pripevnený na strome upozorňuje na vodiacu medvedicu, potulujúcu sa niekde v okolí. K vlaku je to už len po lúkach, tak ju snáď nestretneme.

3. 9. 2019 - Zo Strečna do Žiliny

Po 3 týždňoch rekonvalescencie volím na úvod asfaltovú turistiku zo Strečna, popri vodnom diele, do Žiliny.

12. 8. 2019 - Medzi Lietavskou Lúčkou a Lietavou

Na tejto strane Žilinskej kotliny som sa ešte netúlal, vždy stúpame rovno nad Lietavu a odtiaľ k hradu. Tentokrát idem mimo značky a ponad Lietavskú Lúčku sa vraciam až nad diaľničný tunel, odkiaľ popri nedokončenej diaľnici pokračujem k zelenej turistickej značke. Po nej vystúpam asi sto výškových metrov k rázcestníku Malchovica a po poľnej ceste je to už len kúsok pod Osičnú 505 (m n. m.). Spod nej sú celkom pekné výhľady na hrad Lietava, Súľovské vrchy a do Žilinskej kotliny. Naspäť sa vraciam až do Bytčice, odkiaľ sa domov dostanem skôr ako z Lietavskej Lúčky.

9. 8. 2019 - Z Poluvsia do Turia cez Čipčie

Zopakovali sme si výstup na Čipčie (920 m n. m.) v Lúčanskej Malej Fatre. Tentokrát z Poluvsia, krížom cez lúky popri dvoch pekných kaplnkách a z vrcholu po žltej a modrej turistickej značke, okolo kameňolomu do Turia.

Malý Budzogáň

4. august 2019

Ešte je veľa pekných miest v Súľovských vrchoch, kam sme sa doteraz nedostali a dodnes k nim patril aj Malý Budzogáň. I keď priamo k nemu nevedie žiadna turistická značka, dá sa ľahko nájsť... Pokračovanie v našom blogu

2. 8. 2019 - Opäť v Slnečných skalách

Tie najkrajšie zákutia Slnečných skál sú turistovi idúcemu po náučnom chodníku ukryté. O tom som sa presvedčil včera, keď sa mi konečne podarilo nájsť Jarnú bránu v skalách nad Porúbkou. Dnes sme sa k nej vydali spoločne s Vierkou a krátku túru Slnečnými skalami sme si ešte obohatili o výstup na Hornú Slavistickú stenu, ležiacu mimo značeného chodníka. Na rozdiel od skalolezcov, sme dali prednosť výstupu po dobre viditeľnom chodníku popod lezecké steny.

Hľadanie Jarnej brány

1. august 2019

O existencii skalného tunela ukrytého v Slnečných skalách som mal informácie, len som nevedel, že sa nachádza nad chatami pod Slnečnými skalami. Nevedie k nemu značený, ani... Pokračovanie v našom blogu

30. 7. 2019 - Straník

Výstup na Straník a následný prechod po hrebeni Dubňa cez rozhľadňu až do Budatína sme museli neplánovane prerušiť. Túrička to bola nakoniec taká mini, ale búrke sme ušli akurát o chlp. Celý album fotografií z výletu

K rozhľadni Stratenec

26. júl 2019

Po necelom mesiaci sme opäť v Javorníkoch. Tentokrát je našim cieľom rozhľadňa na Stratenci a ďalej prechádzka po hrebeni až pod Veľký Javorník do sedla Gežov, odkiaľ sa vrátime a cez Stratenec... Pokračovanie v našom blogu

24. 7. 2019 - Cez Slnečné skaly

Takmer po roku opäť šliapeme z Poluvsia po náučnom chodníku až k chatám pod Slnečnými skalami. Od chát pokračujeme po modrej turistickej značke na Bielu skalu, odkiaľ sú veľmi pekné výhľady k Lietavskému hradu a na k Malú Fatru. Naspäť do Poluvsia sa vraciame po najkrajšom úseku Skaliek s vyhliadkami do Rajeckej doliny a na Malú Fatru.

19. 7. 2019 - Z Trnového do Višňového

Len taká krátka prechádzka po lúkach a poliach medzi Trnovým a Višňovým, ktorú nám najskôr prekazilo stádo kráv s plemenným býkom za elektronickým ohradníkom na zelenej turistickej značke k Stráňavám a potom blížiaca sa búrka.

15. 7. 2019 - Oravský hrad

Trošku sme načreli do histórie a obdivovali, čo naši predkovia, síce v potu tváre, dokázali vybudovať bez tendrov a verejných obstarávaní.

9. 7. 2019 - Strážov

Ako východisko výstupu na Strážov (1213 m n. m.), najvyšší vrch Strážovských vrchov, sme si zvolili Čičmany po červenej turistickej značke. Už Z lúky pod Strážovom sú nádherne výhľady na celú Lúčanskú Malú Fatru, spoza ktorej vykúkajú vrcholky Malého a Veľkého Kriváňa. Vpravo vidieť Veľkú Fatru a Nízke Tatry. Zo samotného vrcholu sú výhľady na opačnú stranu, od Považského Inovca až po Žilinskú kotlinu. Naspäť z vrcholu sa vraciame po zelenej turistickej značke cez Čierny vrch, Vrábľovú a od sedla Samostrel pokračujeme po žltej až do Čičmian.

6. 7. 2019 - Na Minčol zo Zázrivej

Kam sa vybrať v horúčave a zároveň sa vyhnúť preplnenej Malej Fatre. Najvyšší vrch Oravskej Magury Minčol, sa javil ako dobrý typ. Zo Zázrivej strmo stúpame cez Dubovské lúky k Hlásnej skalke, odkiaľ už pokračujeme po červenej turistickej značke až na samotný Minčol (1392 m n. m.) (niektoré zdroje udávajú aj viac), z ktorého nie sú výhľady, pretože je ukrytý medzi stromami. Naopak z neďalekej Kubínskej hole "ozdobenej" meteorologickým radarom sa už môžeme rozhliadať takmer na všetky strany. Aby sme z túry vytvorili okruh, spiatočnú cestu volíme po modrej turistickej značke cez Vasiľovskú hoľu a ďalej po žltej späť do Zázrivej. Miestami to bola riadna a zároveň krásna divočina s množstvom popadaných stromov a nekonečným obchádzaním a preliezaním.

4. 7. 2019 - Osnica

Z dnešného výstupu na málo navštevovanú Osnicu (1363 m n. m.) v Krivánskej Malej Fatre.

1. 7. 2019 - Biele steny

Konečne sme zrealizovali už dlhšie plánovaný okruh zo Zázrivej - Petrovej, cez Biele steny (1284 m n. m.), sedlá Zákres a Medzirozsutce až Pod Medziholie, odkiaľ sme sa popod Biele steny a Príslop nad Bielou vrátili späť.

29. 6. 2019 - Cez Veľký Javorník k rozhľadni nad Štiavnikom

Pekné počasie nás tentokrát vylákalo do Javorníkov, k malej rozhľadničke nad Štiavnikom, odkiaľ sú celkom pekné výhľady do údolia Štiavnického potoka a na hrebeň Lúčanskej Malej Fatry, s dominantným Kľakom. Vybrali sme sa k nej zo Štiavnika - Ráztoka, cez najvyšší vrch Javorníkov - Veľký Javorník (1071 m n. m.). Takmer 15 km dlhá túra mala len jednu chybičku krásy, až dve tretiny trasy viedli novou protipožiarnou asfaltovou cestou, ktorú určite ocenia cyklisti, ale pre pešieho turistu je to utrpenie.

26. 6. 2019 - Kľak - Kľacký vodopád

Nie vždy si na Kľaku dajú stretávku nádherné letné počasie, stovky kvitnúcich rastlín, takmer bezvetrie a už len 3 turisti okrem nás. Viditeľnosť do diaľky síce nebola dobrá, ale vyvážila to príjemná teplota v nadmorskej výške vyše 1300 m, zatiaľ čo o pár sto metrov nižšie sa ortuť teplomeru šplhala k 35 °C. Zostup z Kľaku sme si ešte okorenili odbočkou ku Kľackému vodopádu, čo predstavovalo zostup o 215 výškových metrov, ale najmä návrat späť pod Kľak. Nestretli sme ani nohu, bolo tu úplne pusto a už sme len čakali kde sa objaví nejaký maco. Neobjavil sa, asi aj jemu bolo teplo a driemal niekde pod skalou.

24. 6. 2019 - Jeho Veličenstvo Kozol

Trošku náročnejšia, ale o to krajšia túlačka v Malej Fatre. Tentokrát sme navštívili, doteraz len z diaľky obdivovaný, jeho Veličenstvo Kozol (1119 m n. m.).

18. 6. 2019 - Potulky nad Strečnom

Takmer 15 km dlhá túra ponad Strečno cez rozhľadňu Špicák, postavenú tesne pod vrcholom Havrana (636 m n. m.), na Polom (1010 m n. m.) a Saračníky. Odtiaľ cez sedlo Rakytie popod hrad Strečno naspäť do Nezbudskej Lúčky.

15. 6. 2019 - Hrdoš - Havran

Takmer 12 km dlhá túra v Šípskej Fatre zo Švošova, cez Ostré (1067 m n. m.) po skalné okno pod Hrdošnou skalou (902 m n. m.), kde sa nám podarilo chvíľu pozorovať pekného samca vretenice severnej a naspäť cez hrebeň Havrana do Ľubochne.

13. 6. 2019 - Šíp

Z výstupu na Šíp zo Stankovian cez osadu Podšíp, Zadný Šíp, Šíp (1170 m n. m.) a cez Žaškovské sedlo naspäť do Stankovian.

8. 6. 2019 - Za baričkou prímorskou

Mokrade typu travertínových pramenných slatinísk pri Stankovanoch sú bohaté na zaujímavé druhy rastlín a po týždni, čo som tu nebol, už stihli rozkvitnúť, ale aj odkvitnúť, ďalšie druhy. Dnes som sa vybral hľadať najmä baričku prímorskú, ktorú som v PR Močiar minulý týždeň nenašiel. Presnejšie pre množstvo vody som jej hľadanie vzdal.

6. 6. 2019 - Malý Kriváň

V posledných dňoch sa preháňajú búrky po celom Slovensku, ale hrebeň Krivánskej Malej Fatry, akoby zázrakom, obišli. Či to bude aj dnes nie je isté, tak dáme prednosť rýchlejšej variante a na hrebeň sa vyvážame lanovkou. Na Malý Kriváň (1671 m n. m.) ideme cez Chrapáky a sedlo Bublen. Naspäť zas cez Pekelník a Veľký Kriváň. Celý hrebeň je obsypaný množstvom kvitnúcich vysokohorských rastlín a my si do sýtosti vychutnávame ich nádheru.

3. 6. 2019 - Cez Boboty do Dier

Trasa do Jánošíkových dier z Tiesňav cez Boboty, je veľmi pekná a potvrdilo sa, že táto časť Krivánskej Malej Fatry patri medzi menej navštevované miesta. Až na dvoch nemeckých turistov sme tu nestretli nikoho. Jánošíkove diery už boli o niečom inom, a preto sa sem vrátime asi až po letnej sezóne.

1. 6. 2019 - K novej rozhľadni nad Zborovom

Na Hladkom vrchu 761,9 (m n. m.) v Kysuckej vrchovine vyrástla nová rozhľadňa Zborov nad Bystricou. Nie je zatiaľ oficiálne označená, nie sú k nej smerovníky, ani žiadne informačné údaje, ale dá sa na ňu vyjsť. My sme sa k nej vydali z Krásna nad Kysucou, len tak rovno za nosom po lesných cestičkách cez Blažkov a Vyšné Vane, odkiaľ je to ku kóte Pri Kríži, neďaleko ktorej je rozhľadňa postavená, ešte asi štvrť hodinka. Naspäť sme už šli po značkách, cez kalváriu nad Kysuckým Lieskovým a ďalej do Ochodnice.

31. 5. 2019 - Za močiarnymi rastlinami k Stankovanom

Prvá tohtoročná výprava do prírodných rezervácií Rojkovské rašelinisko a Močiar pri Stankovanoch. Napriek tomu, že jar už pomaly končí, ešte som zastihol posledné zbytky dokvitajúcej jarnej flóry.

26. 5. 2019 - ZOO Bratislava

Po 28 rokoch opäť na skok v ZOO Bratislava.

18. 5. 2019 - Hrad Lednica - Červenokamenské bradlo

Opäť sme sa zatúlali do Bielych Karpát, tentoraz do Lednice. Najskôr stúpame na Lednické skalky, odkiaľ po návrate k hradu, pokračujeme k Červenokamenskému bradlu a nakoniec sa vraciame späť do Lednice.

16. 5. 2019 - Hrad Lietava

Z Lietavskej Lúčky, cez hrad Lietava do Podhoria je príjemná, 10 km dlhá, prechádzka. Dažde ale spravili svoje a klzké bahno na lesných cestách zmenilo príjemný pobyt v lese na adrenalínový pochod po neistom a šmykľavom povrchu.

11. 5. 2019 - Kykula

Kykula je vrch v Bielych karpatoch, ale nájdeme ju aj na hlavnom hrebeni Kysuckých Beskýd, na slovensko-poľských hraniciach. Z chaty Yetti je to na jej vrchol v nadmorskej výške 1087 m asi 5 km. Aby sme si plne užili posledný deň nášho pobytu, cestu z Kykuly si predlžujeme po cyklotrase a po viac než 15 km sa vraciame späť.

10. 5. 2019 - Pod Rovným vrchom

Včera lialo celý deň a dnes je na programe opäť dážď, ba dokonca aj búrky. Ráno je ešte radar SHMÚ ku nám zhovievavý a neveští nič hrozivé. Ideme sa opäť prejsť aspoň ku kaplnke u Haladeji a ďalej až pod Rovný vrch (870 m n. m.). Tu sa vnárame do magických, hmlami zastretých, kysuckých lesov.

8. 5. 2019 - Veľká Rača

Konečne je tu optimistická predpoveď, a tak využívame nádherné počasie a vydávame sa na viac než 15 km dlhú túru, na najvyšší vrch Kysuckých Beskýd, Veľkú Raču(1236 m n. m.).

7. 5. 2019 - Ku kaplnke Zadedová

Aj v utorok sú miestami cestičky ešte plné bahna a tečúcej vody, ale prechádzku ku kaplnke Zadedová, v sedle Príslop (822 m n. m.), sme nakoniec zvládli, až na malú prehánku, celkom nasucho.

6. 5. 2019 - Ku kaplnke u Haladeji

Chata Yetti, takmer na konci Oščadnice, sa stala našim zázemím pre rodinný pobyt v upršano-zasnežených a nakoniec aj slnečných Kysuckých Beskydách. Po nedeľnom vytrvalom daždi na juhu a snežení vo vyšších polohách Kysuckých Beskýd, náš prvý výlet smeruje ku kaplnke u Haladeji a neskôr k Tertežskému potoku, pravostrannému prítoku Oščadnice.

1. 5. 2019 - Belské skaly

Dnešnú vychádzku do Malej Fatry sme začali v doline Kúr pod Borovou skalou, odkiaľ sme sa vybrali, len tak popod les, k Belským skalám a späť.

26. 4. 2019 - K Mikovčákovej rozhľadni na Kamenitom

Ubehol týždeň a my sme opäť zablúdili do Javorníkov, aby sme si pozreli neveľkú Mikovčákovu rozhľadničku na Kamenitom (834 m n. m.). Okruh z Dlhého Poľa po zelenej značke, vystriedala od smerovníka Nad Vrchriekou červená, aby sme ju u Bielovcov zamenili za žltú, ktorou sme sa popod rozhľadňu Zarúbaná Kýčera vrátili, po viac než 16 km, opäť do Dlhého Poľa.

25. 4. 2019 - Pátranie po Cibuľkovej skale

Fotografie, ktoré som nedávno videl na internete z tzv. Cibuľkovej skaly v Malej Fatre ma vyprovokovali, aby som po nej začal pátrať. V mapách som takýto názov nenašiel, ale Borová skala nad Dolnou Tižinou a dolinou Kúr zodpovedala približnému popisu trasy a zábery sa tiež viac menej podobali, len udávané gpx súradnice nesedeli. Dnes som sa tam vybral na malý prieskum z Nezbudskej Lúčky a na "Cibuľkovu skalu" aj vyliezol. Výhľady nádherné, naozaj sa oplatí trochu poštverať sa do kopca. Nakoniec som aj zistil (možno), ako to s tými názvami v skutočnosti je. Názov Cibuľkova skala nikomu nič nehovoril, ale Borová resp. Borová skala áno. Tak sa v skutočnosti volá hrebeň zložený z 3 skál (prvá, druhá a tretia) až po Prostú (1144 m n. m.). Súradnice (z portálu vypadni.sk) platia pre tretiu najvyššiu skalu (1057 m n. m.) a najnižšia čiže prvá Borová skala, by potom mohla byť práve Cibuľkova.

21. 4. 2019 - Potulky po Kysuckej vrchovine

Aby sme sa vyhli preplneným turistickým chodníkom, dali sme dnes prednosť menej navštevovanej Kysuckej vrchovine. Na takmer 13 km dlhej trase z Horného Vadičova, popod Ľadonhoru cez Skríželné, Pod Obelcom, Biely vrch, Sedlo nad Melišovcami a späť do Horného Vadičova, bolo naozaj pusto. Navyše všetku tú krásu, práve sa prebúdzajúcich lesov, umocnili pekné výhľady na Malú Fatru a Západné Tatry.

19. 4. 2019 - K rozhľadni Zákopčie

Na Marťákovom kopci (854 m n. m.) v Javorníkoch, stojí od r. 2011 veľmi pekná rozhľadňa Zákopčie. Dnes sme z nej videli nielen celý hrebeň Malej Fatry, ale aj Veľkú Fatru, Západné Tatry, Veľkú Raču a Lysú horu. Navyše na svahu nad Petránkami už rozkvitajú aj prvé vstavačovce bazové.

17. 4. 2019 - Veľký Manín - Manínska tiesňava

Súľovské vrchy sú naša srdcovka a často sa do nich vraciame. Tentokrát sme vystúpili na ich najvyšší vrch, Veľký Manín (891 m n. m.), južný vrchol a hrebienkom zo severného vrcholu sme zostúpili cez najkrajšie vyhliadky, popod skalné okno, až k partizánskej jaskyni. Nenechali sme si ujsť ani impozantný pohľad z Drieňovky na monumentálny Kostolecký dóm. Záver už patril klasickej asfaltovej prechádzke cez Manínsku tiesňavu, s krátkym výstupom popod Gotickú stenu až k jaskyni pod Černokňažníkom.

15. 4. 2019 - K Šútovskému vodopádu

V dolnej časti toku, tesne pred ústím do Váhu, je momentálne Šútovský potok divoká riava s množstvom vody a perejami. Dalo by sa čakať, že podobne bude na tom aj Šútovský vodopád a tak plní očakávania sme sa dnes k nemu vybrali. Dravosť Šútovského potoka je ale dielom mnohých bočných prítokov a potok spod vodopádu je len jedným z nich. Úprimne, tej vody bolo predsa len viac ako v lete.

Rozhľadňa na Svederníckom vrchu - Trojka

14. apríl 2019

Krátky nedeľný výlet v Javorníkoch k rozhľadni na Svederníckom vrchu a ešte kúsok ďalej... Pokračovanie v našom blogu

Šafrany pod Veľkým Rozsutcom

10. apríl 2019

V Malej Fatre pod Veľkým Rozsutcom je miestami snehu ešte neúrekom, ale na miestach kde sa roztopil, práve kvitnú tisíce... Pokračovanie v našom blogu

8. 4. 2019 - Podskalský Roháč

Tentokrát sme sa vybrali do najjužnejšej časti Súľovských vrchov na krásny a miestami dramatický Podskalský Roháč (CHKO Strážovské vrchy), v ktorom sa na malom mieste snúbi všetko to najkrajšie, čo sa dá vo zvyšnej časti Súľovských vrchov vidieť a nájsť.

Hoblík

5. apríl 2019

Na Hoblík 933,6 m n. m. v Lúčanskej Malej Fatre nevedie značkovaný turistický chodník, tak som sa naň vybral z Trnového len tak za nosom a najmä strmo do kopca... Pokračovanie v našom blogu

Cez Mravečník k Terchovskému srdcu

2. apríl 2019

Cestu k rozhľadni Terchovské srdce sme poňali trochu netradične a vybrali sme sa k nej cez Mravečník, ležiaci v nadmorskej... Pokračovanie v našom blogu

1. 4. 2019 - Za šafranmi do Lačnova a k rozhľadni Královec

Po piatkovom výlete k rozhľadni na Tlstej hore sme sa šli pozrieť aj na jej staršiu dvojičku, rozhľadňu Královec postavenú v r. 2006 nad Valašskými Kloboukami. Ešte predtým sme sa ale zastavili v Lačnove, kde práve vrcholí kvitnutie šafranov bielokvetých.

29. 3. 2019 - Náučný chodník Tri skaly

Po roku sme sa opäť vybrali do Bielych Karpát, tentokrát do ich najsevernejšej časti, k rozhľadni Púchovskej doliny nad Dohňanmi. Rozhľadňa stojí asi na polceste 13 km dlhého náučného chodníka Tri skaly, na kopci Tlstá hora (651 m n.m.) a za ideálneho počasia poskytuje výborné výhľady. My sme až také šťastie nemali. Počasie bolo síce nádherné, ale dosť silný opar zastieral výhľady do diaľky.

24. 3. 2019 - Špicák - Kojšová

Najskôr v riedkej hmle zo Strečna strmým výstupom k rozhľadni Špicák, odtiaľ už v krásnom počasí ku kamennému hríbu v malom skalnom meste na Kojšovej (743 m n. m.) a popritom na každej slnkom zaliatej skale rozkvitnuté poniklece.

22. 3. 2019 - Súľovský okruh

Súľovský okruh z Lietavskej Závadky do Súľova a potom po hrebeni cez Súľovský hrad a všetky vyhliadky, s malou odbočkou k Obrovskej bráne, naspäť do Lietavskej Závadky má takmer 15 km a s celkovým prevýšením viac než 1000 m dá riadne zabrať. V teplom jarnom počasí a navyše s prvými kvitnúcimi rastlinami je to nezabudnuteľný zážitok.

21. 3. 2019 - Skalky cez Bielu skalu

Na Skalky v Súľovských vrchoch chodím veľmi rád. Z Poluvsia na Bielu skalu je najskôr nezáživné a hlavne prudké stúpanie, ale o chvíľu sa už otvárajú výhľady smerom k Malej Fatre. Hore z Bielej skaly je ako na dlani hrad Lietava a samotný zostup cez vyhliadky nad Rajecké Teplice je nádherný kedykoľvek. Tá najkrajšia bola tentokrát výnimočná a to nielen tradičnými výhľadmi, ale aj množstvom kvitnúcich poniklecov.

20. 3. 2019 - Okolo Lietavského hradu

Tentokrát ideme netradične okolo Lietavského hradu a pri zostupe miestami aj cez strmé zrázy a skaly.

19. 3. 2019 - Hričovský hrad - Hlbocký vodopád

Trasu z Hričovského Podhradia do Lietavskej Závadky, cez hrad Hričov a vyhliadky pod Roháčom, sme si celkom obľúbili. Dnes sme si túto túru doplnili aj o Hlbocký vodopád, ku ktorému ideme krížom cez lesy a vyhli sme sa tak dosť dlhému a nezáživnému príchodu k vodopádu cez Hlboké nad Váhom. Odmenou za námahu sú ďalšie zaujímavé prírastky do nášho elektronického herbáru.

9. 3. 2019 - Opäť k Lietavskému hradu

Opäť sme sa vybrali k hradu Lietava, tentokrát za poniklecmi, ktoré tu kvitnú na neprístupných hradných bralách. Zo začiatku pekné počasie sa veľmi rýchlo zmenilo a na hrade nás úž privítal silný vietor, ku ktorému sa o chvíľu pridal aj dážď. Pred tým najväčším sme ešte stihli zbehnúť dolu do Lietavskej Svinnej.

8. 3. 2019 - Na hrad Lietava

Obrázky z krátkej poobedňajšej prechádzky za prvou jarnou kvetenou na hrad Lietava. Príroda sa pomaly prebúdza a v lesoch Súľovských vrchov už rozkvitajú prvé pečeňovníky a lykovce jedovaté. Objavujú sa aj prvé sedmokrásky a podbeľ.

25. 2. 2019 - Osnica

Tentokrát robím takmer 15 km dlhý sólo okruh zo Štefanovej okolo Veľkého Rozsutca s odbočkou na Osnicu (1363 m n. m.). Počasie nádherné a bolo sa na čo pozerať, ale miestami aj náročná zaberačka v silnom vetre na hrebeni Osnice, či šliapanie v malých závejoch a brodenie sa takmer po kolená v snehu.

23. 2. 2019 - K rozhľadni Divinka

Pred necelými dvoma mesiacmi otvorili v Javorníkoch na Malom vrchu v nadmorskej výške 497 m novú rozhľadňu Divinka, ktorá teraz pekne dopĺňa náučný chodník Veľký vrch. Okrem severozápadnej strany, kde ju prerastajú stromy, sú z nej celkom pekné výhľady na Žilinu až k hrebeňu Lúčanskej Malej Fatry a potom na juh a čiastočne na západ k Súľovským vrchom a Javorníkom a možno za lepšieho počasia to bude aj ďalej. Modrá obloha s peknou oblačnosťou bola dnes len nad nami a na výhľadové strany už bola viditeľnosť slabšia. Navyše fúkal dosť nepríjemný vietor a bola celkom slušná zima, aj preto sme pôvodný plán ísť ešte na Svedernícky vrch zrušili.

18. 2. 2019 - Veľký Kriváň - Chleb

Tentokrát sme si dopriali len krátky lanovkový výlet na slnkom zaliaty hrebeň Krivánskej Malej Fatry s výstupom na Veľký Kriváň a Chleb.

15. 2. 2019 - K chate pod Suchým

Na chate pod Suchým malo byť dnes slnečno, my sme ale vystihli len hmlu a oblaky. Vyčasilo sa až na záver takmer 15 km dlhej túry po hrebeni Krivánskej Malej Fatry.

7. 2. 2019 - Plešel

Plešel (981 m n. m.) v Krivánskej Malej Fatre leží na polceste medzi Starhradom (475 m n. m.) a chatou pod Suchým. Výstup naň od Starhradu, na menej ako 2 km úseku s prevýšením viac než 500 m, dá riadne zabrať. Tiež zostup je celkom dramatický, ale výhľady na Domašínsky meander sú odmenou za vynaloženú námahu.

Malofatranský Kľak

5. február 2019

Z piatich výstupových možností sme si zvolili najľahšiu a najčastejšie využívanú trasu z Fačkovského sedla po červenej turistickej značke a od križovatky Staré cesty po žltej... Pokračovanie v našom blogu

Prvýkrát na Minčole

31. január 2019

Keď sme v sobotu zistili, že z Turskej doliny po žltej na Minčol jednoducho nevyjdeme, pretože chodník od značky Pod výstupom bol zaváľaný snehom a pred nami tadiaľ nikto nešiel, rozhodli... Pokračovanie v našom blogu

30. 1. 2019 - Opäť nad Rosinou

Už takmer klasická 10 km dlhá zimná prechádzka nad Rosinu.

26. 1. 2019 - Sačné (takmer)

Predpoveď bola jednoznačná - sneženie, oblačno a slabá viditeľnosť. V takomto počasí je najvhodnejšia nenáročná turistika v zasneženom lese, po dobre vyšliapanej ceste a ideálne pri zurčiacom potoku. Presne taký bol aj náš dnešný 15 km dlhý výlet v Lúčanskej Malej Fatre z Turia takmer na Sačné a späť.

24. 1. 2019 - Takmer ako včera

Počasie je ako cez kopirák, teda až tak úplne nie, pretože oblačnosť aj hmla sú väčšie ako včera a navyše pofukuje vietor. Zobral som si teleobjektív mysliac si, že dnes nafotím celú plejádu poletujúcej hávede na okraji Lesoparku. Nakoniec zostalo len pri zbožnom prianí. Prekvapujúco tu bolo dosť ľudí spolu so svojimi hafanmi a tá drobotina na kríkoch nie a nie chvíľu posedieť. Ešteže ten strom sa nehýbal.

23. 1. 2019 - Cez Lesopark - Nad Rosinu

Po dlhšom čase zas len krátka prechádzka cez Lesopark nad Rosinu a späť. Rád by som napísal relaxačná, ale nad Žilinou sa drží smog, a preto aj výhľady za veľa nestoja. Na okraji Lesoparku ľudia rozvešali operencom kopec dobrôt, takže nebol problém s fotografovaním sýkoriek aj s relatívne krátkym ohniskom.

11. 1. 2019 - Hrad Lietava

Opäť sme si zopakovali výlet z Lietavskej Lúčky, cez hrad Lietava do Podhoria, podobne ako vlani v septembri.

9. 1. 2019 - Cez Lesopark Nad Rosinu

Zas je tu hmlistý deň, aké tu panujú už od sviatkov, výhľady sú ešte slabšie ako v nedeľu a od včera pribudlo ďalších asi 10 cm nového snehu. Vonku je nádherne a voľné popoludnie využívame na zdravotnú, 9 km dlhú prechádzku, opäť nad Rosinu.

7. 1. 2019 - Straník

Ak sa počasie vydarí a dnes bolo naozaj pekne, z rozhľadne Dubeň sú nádherné výhľady na Malú Fatru. Škoda, kým sme došli na Straník, snehom pokryté končiare už boli čiastočne v oblakoch.

6. 1. 2019 - Nad Rosinu a cez Lesopark domov

Keď je hmlisto a výhľady sú takmer žiadne, aj prechádzka po zasneženej krajine je lepšia ako sedieť za pecou.