Kallima Blog

29 dec
2016

Opäť na Žalostinej

Po včerajšom teste terénu na Zemanských vŕškoch, rodinné stretnutie prijalo môj návrh, že záver roka nestrávime vysedávaním, ale využijeme pekné počasie aj na turistické prechádzky. Vonku je dnes dosť veterno a tak sme podnikli len krátku popoludňajšiu prechádzku na Žalostinú.

Autá zostávajú pri autobusovej zastávke v časti Hate a máme v pláne prejsť po náučnom chodníku Žalostiná - Chvojnica. Sme v nezvyčajne početnej zostave a tvoríme takmer malý turistický oddiel - 5 turisti a pes. Vyrážame po asfaltovej ceste a kúsok aj po modrej značke a už od prvých krokov je nám jasne, že to nebude prechádzka ružovým sadom. Ako zvyčajne tu fúka silný vietor, čiapky nestačia a kto má, naťahuje na hlavu aj kapucňu.

Vesný vrch

Panoramatický pohľad od cesty na Vrbovce a hrebeň Bielych Karpát. Vľavo Veľká Javorina, takmer v strede Ostrý vrch s veternou elektrárňou (našťastie len jedinou), vpravo Vesný vrch.

Vrbovce a hrebeň Bielych Karpát

Po asfaltovej ceste, popri dvoch tabuliach náučného chodníka pokračujeme až k prístrešku autobusovej zastávky, odkiaľ sa cesta stáča dolu do Vrboviec.

Po náučnom chodníku Žalostiná - Chvojnica

Vrbovce

Stráň 550 m n. m., pás lesa pokračuje vľavo k turistickému rozcestníku U Tří Kamenů

Ostrý vrch 602 m n. m. s veternou elektrárňou

Cesta k PP Štefanová, vľavo začína chrbát Žalostinej

Ideme mierne do kopca k prírodnej pamiatke Štefanová. Kam ale nedôjdeme, pretože už tradične idem posledný a pri dobiehaní ostatných, zmätočne nasmerujem našu partiu na skratku rovno k osade Žalostiná. Vyzerá to tak, že prisťahovalci k nám idú nielen z Blízkeho východu. Aj indiáni našli zaľúbenie v tomto nádhernom kraji a postavili si prvé típí.

Indiánske típí

Na Žalostinej 621,4 m n. m. (Mapy.cz udávajú 625 m n. m.) najvyššom vrchu Žalostinskej vrchoviny (Biele Karpaty), je malá rozhľadnička vysoká 6 m s vyhliadkovou plošinou vo výške len 4 m, ktorú postavili v r. 2009 z miestnych zdrojov. Na rozdiel od iných vysokých rozhľadní vybudovaných zo zdrojov EU a často postavených nepochopiteľne pod kopcom, sú z tejto rozhľadničky pri dobrej viditeľnosti nádherné výhľady na všetky svetové strany.

Štyria turisti a pes na Žalostinej, vľavo v opare Veľká Javorina

Na výhľady do diaľky dnes šťastie nemáme, viditeľnosť je slabá a navyše aj slnko je už veľmi nízko nad obzorom. Juhozápadným smerom sa dajú nejaké kopce len tušiť, dobre vidieť len Biele Karpaty s Veľkou Javorinou, Myjavskú pahorkatinu, v diaľke Považský Inovec a v opare Malé Karpaty.

Myjavská pahorkatina, na obzore Považský Inovec

Pecková a Havran, na obzore v opare Malé Karpaty

K autám sa vraciame až po západe slnka, po takmer 7 km prechádzky pekným krajom Bielych Karpát. Napriek tomu, že nás riadne prefúkalo, bolo to príjemne strávené popoludnie.

Na zajtra máme v pláne dlhšiu túru zo Starej Myjavy k Dibrovomu pomníku v Bielych Karpatoch.