Kallima Blog

14 APR
2017

Opäť na Kobyle

Začínajú Veľkonočné sviatky, kedy je príležitosť, aby sa opäť stretla aspoň časť našej rodiny a ako už máme vo zvyku, využijeme pekné počasie na vychádzky do prírody. Poďte sa s nami pozrieť na Žalostinskú vrchovinu - najjužnejšiu časť Bielych Karpát, kam sme sa spoločne vybrali obdivovať krásy jarnej prírody.

Z parkoviska pred Kuželovským veterným mlynom odchádzame len vo štvorici a Lisa, pretože Matej intenzívne trénuje na Cyklomaratón Bratislava – Jasná 2017. Ideme na Kobylu 582 m n. m., ktorá je na moravskej strane najvyšším bodom Žalostinskej vrchoviny. Necelých 11 km prejdeme čiastočne po Vrbecko - Kuželovskom chodníku, čiastočne po turistických značkách, nakukneme na Vojšické lúky a po červenej a neskôr zelenej turistickej značke sa vrátime naspäť k autu.

Polia sú už nádherne zelené a medzi nimi vo veľkom množstve rastie, ako úmyselne vysiaty, peniažtek roľný - Thlaspi arvense L. Je to nepríjemná burina, ale zároveň aj liečivá rastlina s močopudnými účinkami.

Pri potoku kvitne vlhkomilné záružlie močiarne - Caltha palustris L., ktorého veľkokveté a plnokveté kultivary sa pestujú aj v záhradách. Nesmieme zabúdať, že záružlie močiarne je mierne jedovaté - obsahuje alkaloid magnoflorin a v minulosti sa využívalo aj v ľudovom liečiteľstve ako preháňadlo a močopudný prostriedok.

Pekne vyčistená studnička Lipina 421 m n. m. je súčasťou Vrbecko - Kuželovského chodníka a v jej okolí fotografujeme prvé zaujímavé rastliny.

Iskerník zlatožltý - Ranunculus auricomus agg. je v skutočnosti skupina viacerých druhov a prechodných typov iskerníkov.

V okolí studničky sa nachádza bohatá populácia vstavača bledého - Orchis pallens L. Je to naša najranejšia orchidea, ale na tomto mieste, na rozdiel od NPR Zahrady pod Hájem, ešte len začína kvitnúť.

Nezelený zubovník šupinatý - Lathraea squamaria sa dá nájsť len na jar v období kvitnutia, pretože po odkvitnutí nadzemná časť rýchlo odumiera a prevažná časť rastliny je ukrytá v zemi, kde parazituje na koreňoch stromov. Okrem vstavača bledého sa tu vyskytuje aj naša asi najbežnejšia orchidea - bradáčik vajcovitolistý - Listera ovata, ktorý kvitne o niečo neskôr.

Neďaleko turistického chodníka už z diaľky pútal pozornosť lykovec jedovatý - Daphne mezereum so zvláštnymi svietivo žltozelenými listami, rastúci na okraji lesa.

V sedle U Tří kamenů je vybudovaný nový krb s prístreškom, lavičkami a tak spoločne s altánkom Zbojník, postaveným neďaleko tvorí príjemné miesto na odpočinok. Veternica hájna - Anemone nemorosa, ktorú sme tu našli pravdepodobne nie je pôvodná, pretože rástla hneď neďaleko pivoniek, ktoré tu niekto zasadil vedľa kríža.

Od sedla U Tří kamenů pokračujeme miernym stúpaním popri lese. Sú tu nádherné výhľady, ku ktorým sa vôbec nehodia rachotiaci motorkári, ktorí si svojim spôsobom užívajú krásy jarnej prírody.

Studnička u hrabu sa dá nájsť len intuitívne, pretože chodník k nej nevedie. Hoci je pred studničkou mokro s blatom, voda z nej netečie. Všade okolo sú bohaté porasty cesnaku medvedieho - Allium ursinum.

Okrem cesnaku medvedieho sme tu našli aj hviezdnatec čemericový - Hacquetia epipactis, lipkavec marinkový - Galium odoratum (nám starším skôr známy pod menom marinka voňavá) a veternicu iskerníkovitú - Anemone ranunculoides.

Od studničky sa opäť vraciame na turistický chodník a po krátkom stúpaní lesom sme na najvyššom bode dnešnej našej túry. Kobyla 582 m n. m. je na moravskej strane najvyšším bodom Žalostinskej vrchoviny. Je to rázcestník turistických chodníkov s nádhernými výhľadmi k Vojšickým lúkam, národnej prírodnej rezervácie Čertoryje a ďalej až po Kyjovskú pahorkatinu.

Po krátkej prechádzke Vojšickými lúkami, sa vraciame k sedlu U Tří kamenů, odkiaľ...

...už ideme ku Kuželovskému veternému mlynu po zelenej turistickej značke, ktorá čiastočne kopíruje najhornejšiu časť riečky Teplica. Tá pred Vrbovcami, časti Šance - U Sabotů prechádza na Slovensko, pokračuje až k Senici, kde napája Kunovskú priehradu a za Senicou sa po 34 km z pravej strany vlieva do rieky Myjava.

Prešli sme necelých 11 km a už nás čaká len cesta späť na Myjavu. Na zajtra máme v pláne opäť Biele Karpaty - výstup k rozhľadni na Veľkom Lopeníku...