Kallima Blog

2017

Bledule v Rakoveckom údolí

Bleduľa jarná (Leucojum vernum), Rakovecké údolie

Včera padlo definitívne rozhodnutie a dnes ráno sme vyrazili krížom cez Biele Karpaty, Chřiby a Litenčickú pahorkatinu do Drahanskej vrchoviny. Po necelých 2 hodinách jazdy autom, už parkujeme neďaleko Račíc, na lúke medzi desiatkami ďalších áut, blízko pomníčka miesta zoskoku sovietskej paradesantnej partizánskej skupiny Jermak. Sme na začiatku Rakoveckého údolia, ktorým vedie cyklocesta a je tu tiež náučný chodník Rakovecké údolí, tvoriaci okruh pozdĺž oboch strán toku potôčika Rakovec.

Zo začiatku kráčame po pohodlnej cykloceste, ale po chvíli na rozdiel od ostatných odbočujeme doľava, kde sa napájame na červenú turistickú značku z Račíc a ďalej už pokračujeme lesnou cestou proti smeru náučného chodníka. Ten miestami lemujú mohutné skaliská. Príjemnú prechádzku lesom o chvíľu strieda rozbahnená cesta, čo nás núti kráčať mimo nej, ak sa nechceme hneď na začiatku riadne zablatiť.

Má to aj svoju pozitívnu stránku, pretože v lese objavujeme prvé rozkvitnuté pečeňovníky.

Pečeňovníky trojlaločné (Hepatica nobilis) sú nádherné rastliny a často sa pestujú v záhradách vo veľkom množstve kultivarov. Sú mierne jedovaté a v minulosti sa používali aj v ľudovom liečiteľstve. V tejto oblasti by sa mali vyskytovať aj iné farebné variety, my sme našli len rastlinky s bledomodrými kvetmi.

Pečeňovník trojlaločný (Hepatica nobilis)

Cesta zanesená blatom, to bol len začiatok. O chvíľu sa náučný chodník mení na miesto s intenzívnou ťažbou dreva, aj s ťažkými mechanizmami. Našťastie obedňajšia prestávka lesníkov nám zaručuje relatívne kľudný a bezpečný prechod.

Po ľavej strane sa dvíhajú svahy s roztrúsenými skalami. Miestami, pre turistu absolútne nepriechodná cesta, nás opäť núti predierať sa lesnými húštinami popri Rakoveckom potoku, kde nachádzame prvý trs bledule jarnej (Leucojum vernum).

"Romantická prechádzka" náučným chodníkom nekončí. O chvíľu sa blatový chodník mení na rúbanisko s kopami popola a zapálenou čečinou. Tentokrát obchádzame nepriechodnú cestu z hornej strany.

Konečne sme sa dostali do kľudnej zóny a môžeme si vychutnávať nádheru okolitých lesov. V údolí Rakovca už vidieť prvé väčšie plochy porastené bleduľami a pri malom potôčiku – prítoku Rakovca sme našli vysoký, bohato zakvitnutý krík lykovca jedovatého (Daphne mezereum). Lykovec jedovatý nádherne vonia, celá rastlina je jedovatá pričom najväčšia koncentrácia jedovatých látok - alkaloidov (mezereín a dafnín) je v červených plodoch. V minulosti asi od polovice 17. storočia bol využívaný aj ako liečivá rastlina a dokonca sa z neho vyrábalo aj červené farbivo využívané v maliarstve.

Lykovec jedovatý (Daphne mezereum)

Niekde v tejto časti sa vraj v minulosti vyskytoval artézsky prameň obývaný slepým kôrovcom r. Niphargus, ktorý by sa dnes mal vyskytovať už len v podzemných prameňoch. V skalnatých svahoch sú malé jaskynky, miestami prerastené koreňmi stromov a z úzkych štrbín skál vyrastajú bohaté trsy sladiča obyčajného (Polypodium vulgare).

Sladič obyčajný (Polypodium vulgare)

Po lavičke prekonávame malý prítok Rakovca a opäť sme na rúbanisku, dokonca so širokou lesnou cestou. Drevorubačov sa dnes asi nezbavíme.

O chvíľu začína prírodná rezervácia Rakovecké stráně a údolí bledulí. Tu schádzame z cesty a pomaly, opatrne vchádzame medzi porasty bledúľ. Sú ich tu tisícky, miestami malé trsy, inde zas malé políčka, ktoré striedajú veľké súvislé plochy, prakticky nepriechodné bez poškodenie rastliniek. Jednoducho nádhera, to treba vidieť, slovami sa to ťažko dá opísať a fotografie, všade samá bleduľa. Za normálnych okolností potok v Rakoveckom údolí lemujú mokrade, dnes je tu sucho, a preto prechádzka záhonmi bledúľ je bezpečná.

Bleduľa jarná (Leucojum vernum)

Spolu s nami je tu niekoľko desiatok ľudí, ktorí prišli po cykloceste. Pôvodne sme chceli spraviť väčší okruh, ale nakoniec sa na tomto mieste otáčame a po prejdení plytkého brodu Rakoveckého potoka sa pomaly vraciame späť. Je tu malý brod po ktorom môžu prechádzať autá a o niekoľko metrov vyššie aj lavička pre turistov.

Pri návrate naspäť sa snažíme vyhnúť asfaltke, tak pokiaľ sa to dá ideme popri cykloceste po trávnatej lúke, po ľavej strane Rakoveckého potoka, ktorý tu vytvára pekné meandre. Aj tu sa jar prebúdza len pomaly a okrem sedmokrások, nič iné nekvitne.

Sedmokráska obyčajná (Bellis perennis)

Po necelých 8 km sa vraciame k autu. Na lúke parkuje ešte viac áut a niektoré sú aj na druhej strane cesty. Ešte máme v pláne zastávku v Drnoviciach, kde je pekná rozhľadňa. Škoda, že počasie sa pomaly mení a na oblohe začína prevládať jednotvárna šeď.

Zámok Račice stojí na malom kopčeku nad dedinou a postavil ho v renesančnom štýle v 17. storočí, na mieste bývalého hradu, Hanuš Petřvaldský.

Zámok Račice

V Drnoviciach nechávame auto pri cintoríne neďaleko kostola sv. Vavrinca, odkiaľ sa po žltej a neskôr modrej turistickej značke dostaneme priamo k rozhľadni Chocholík.

Kostol sv. Vavrinca v Drnoviciach

Veľmi pekná, voľne prístupná, rozhľadňa na vrchu Chocholík 367 m n. m. je vysoká 26 m. Na vyhliadkovú plošinu vo výške 23 m je potrebné vyšliapať po 144 schodoch a za ideálneho počasia sú odtiaľto určite pekné výhľady na Drahanskú vrchovinu, Pálavu, Ždánický les, Chřiby, Hostýnské vrchy a Beskydy. Nám počasie až tak nepraje a v čase keď sme na rozhľadni, pekné výhľady sú len na zámok Račice a na druhú stranu na Drnovice a Vyškov.

Rozhľadňa Chocholík

Už spod rozhľadne je pekne vidieť zámok Račice

Drnovice a Vyškov

Naspäť k autu sa vraciame tou istou spevnenou cestou, vhodnou skôr pre cyklistov a rodiny s kočíkmi, ako pre turistov. Od rozhľadne sme už dostatočne ďaleko a ako naschvál aj obloha sa presvetľuje a viditeľnosť zlepšuje.

Pri spiatočnej ceste sa ešte krátko zastavujeme v Nesoviciach, kde je priamo pri ceste postavená pekná kaplnka Jana Nepomuckého so zvonicou, pôvodom z r. 1936. Teraz pred ňou nie je žiadne auto a aj obloha je oveľa krajšia ako doobeda.

Kaplnka Jana Nepomuckého v Nesoviciach

To je už pre dnešok definitívny koniec, ešte nás čaká takmer 80 km jazdy autom a budeme doma.

Fotografie vo väčšom rozlíšení si môžete pozrieť kliknutím na tento odkaz